fbpx

Bryggeri skabte selv den værste shitstorm, mener ekspert

Bryggeriet Thisted Bryghus har hen over weekenden befundet sig i noget af et stormvejr over øletiketter med politiske logoer på.

Lørdag skrev bryghusets administrerende direktør, Aage Svenningsen, i et opslag på Facebook, at man ville droppe produktionen af såkaldte “private labels”. Det skete, efter at bryggeriet havde modtaget kritik for at have produceret øl til partiet Nye Borgerlige.

Men allerede søndag udsendte bryggeriets bestyrelse en pressemeddelelse, hvor de i en kovending meldte ud, at de alligevel ville fortsætte med at producere labels til alle kunder – uanset politisk ståsted.

Ifølge kommunikationsrådgiver i WeDoCommunication Anna Thygesen formåede bryggeriet med sin første kriserespons på Facebook at gøre ondt værre for sig selv.

– De får lavet en krisehåndtering, der giver dem en langt større shitstorm, end de havde i forvejen, siger hun.

Der er noget grundlæggende menneskeligt i, at man indrømmer en fejl

Anna Thygesen, kommunikationsrådgiver

Fejl på fejl

Anna Thygesen mener, at Thisted Bryghus begår en række fejl i deres Facebook-opslag. Her slår de blandt andet fast, at de er “partipolitisk uafhængige og tager afstand for enhver form for racisme”.

– Man kan jo ikke sige, at man ikke er politisk, og at man laver øl til alle, men at det ikke gælder, når det kommer til Nye Borgerlige. Det holder ikke, siger Anna Thygesen.

Ifølge hende kommer Thisted Bryghus på endnu mere gyngende grund, når de bruger ordet “racisme” i opslaget.

– Det virker som om, der er nogen, der har beskyldt dem for at være racister, og det er de blevet bange for, og så har man valgt at skrive det sådan. Men dermed får man jo også i en parentes kaldt Nye Borgerlige racister, siger Anna Thygesen og tilføjer:

– De får også sendt et budskab ud, de ikke kan styre. For egentlig siger de jo så, at dem, der laver plakater eller frokost til Nye Borgerlige, også er racister.

En undskyldning er altid en god ting – næsten

Anna Thygesen vurderer, at det havde været smartest for bryggeriet fra starten at stå fast på, at man laver øl til alle sine kunder på et lige grundlag.

Det er nemlig hendes indtryk, at bryggeriets Facebook-opslag kun vil falde i god jord hos ganske få, mens det vil støde mange.

Men som sådan mener hun heller ikke, at der er noget galt i at sige undskyld.

– Rent kommunikationsmæssigt kan det næsten altid betale sig at sige undskyld. Men selvfølgelig ikke den slags undskyldning, som man kun kommer med, fordi nogle er sure, siger Anna Thygesen.

Kovendingen er menneskelig

Når Thisted Bryghus vælger at udsende en pressemeddelelse under et døgn efter Facebook-opslaget, hvor de kommer med det modsatte budskab, er det ifølge Anna Thygesen et fint sted for bryghuset at lande sagen.

Også selvom kovendingen “selvfølgelig er kikset” set ud fra en kommunikationsfaglig vurdering.

– Der er noget grundlæggende menneskeligt i, at man indrømmer en fejl. Og det er ikke for sent for dem at sige: “Vi har tænkt os om, og vi tog sgu fejl”, siger Anna Thygesen.

TV 2 har forsøgt at få et interview med direktøren for Thisted Bryghus, Aage Svenningsen, men bryggeriet har ikke yderligere kommentarer.