Briterne hamstrer benzin mens krisen spreder sig: – Det er frygtindgydende

I Storbritannien vokser utilfredsheden med landets regering, i takt med at flere dele af samfundet er blevet ramt af det, der bliver beskrevet som en forsyningskrise.

Og på en tankstation i Maidstone i det sydlige England er det blevet for meget for en af de ventende bilister.

Det er frygtindgydende

Steve Bowles, direktør i Roy Bowles Transport.

– Det er en joke, er det ikke? Jeg kører, siger han vredt, da han opdager, at tankstationens tanke er tomme for benzin.

Han smækker døren i og kører hurtigt videre. Og han er langt fra den eneste brite, der frustreres af forsyningskrisen i disse dage.

– Det er irriterende, for jeg har bogstaveligt talt en tom tank. Så… Jeg går nok, siger håndværkeren Thomas Flisher til TV 2.

Lange køer af hamstrende briter

Mens vi herhjemme oplever lange leveringstider på blandt andet biler og elektronik, har krisen ramt briterne hårdt på basale varer som benzin og fødevarer.

En af de store årsager er mangel på lastbilschauffører – et problem, der kun er blevet større som følge af Brexit.

Benzinmanglen er bare den seneste udvikling i den krise, der har ramt den britiske transportsektor og bredt sig videre ud i resten af samfundet.

Siden i sommer har supermarkederne i England, Skotland og Wales haft problemer med tomme hylder på grund af manglende leverancer, og tal fra Storbritanniens svar på Danmarks Statistik viser, at hver sjette brite har oplevet problemer med at skaffe basale fødevarer.

Nu er benzin blevet en del af forsyningskrisen.

I disse dage snor køerne sig langt ud fra tankstationer, mens briter hamstrer benzin i massevis af dunke af frygt for endnu flere tomme tankstationer. Flere steder i landet er tankstationer blevet nødt til at lukke for en stund.

– Det er meget alvorligt. I den grad meget alvorligt. Det er frygtindgydende. Det er det værste, jeg nogensinde har set, siger Steve Bowles, der er direktør i sin fars transportvirksomhed Roy Bowles Transport, til TV 2.

Transportkrise spreder sig

Som konsekvens af Storbritanniens exit fra EU, coronapandemien og dårlige arbejdsbetingelser, er der i løbet af de seneste år forsvundet op mod 100.000 lastbilchauffører fra de britiske veje.

Og det har sat landets infrastruktur under et voldsomt pres.

– Jeg vil sige, at vi har mistet 20 procent af vores chauffører. Og jeg er ikke den eneste. Jeg ringes med jævne mellemrum op af mine konkurrenter, der siger: Har du de samme problemer med chauffører, som vi har? Og jeg siger: Ja. Og de ved heller ikke, hvad løsningen er, siger Steve Bowles.

Men det er ikke kun bilisterne, der mærker konsekvenserne af krisen.

Det er en trussel mod den britiske økonomi

Steve Bowles, direktør i Roy Bowles Transport.

Landbruget er i forvejen ramt af mangel på arbejdskraft, og krisen i transportsektoren gør nu, at slagterierne har svært ved at afsætte de dyr, de slagter.

– Vi har det rette antal svin. Der er ikke for mange. Vi har kunder, som vil købe britisk svin i supermarkederne. Men der er store problemer med mellemleddet, siger Simon Watchorn, der er svinebonde på halvøen East Anglia i Østengland, til TV 2.

– Det er meget alvorligt. Det kan ende med, vi er nødt til at slagte grisene på vores gårde og bare destruere dem, siger han.

Transportdirektør Steve Bowles, der befinder sig i epicentret af krisen, har dog svært ved at se en snarlig løsning, og det gør ham bekymret.

– Jeg er bange for fremtiden. Vi har et en meget, meget robust virksomhed, så jeg er ikke specielt bekymret omkring min egen virksomheds fremtid, men jeg er bekymret for resten af branchen, siger han.

– For hvis vi ikke kan flytte varerne, bliver varerne ikke produceret. Og laves varerne ikke, eksporteres de heller ikke, og det er en trussel mod den britiske økonomi.

Branchen peger på Brexit

Den trussel har regeringen registreret, og transportminister Grant Shapps forsikrer, at han forsøger at løse krisen.

– Jeg ser på alt og udelukker ingenting. Jeg vil sætte himmel og hav i bevægelse for at afhjælpe manglen på lastbilchauffører, sagde han fredag morgen til Sky News.

Shapps afviser blankt, at problemerne skyldes Brexit, og peger i stedet på coronapandemien, som har skabt en kø af 40.000 chaufører, der stadig mangler at komme til den afsluttende køreprøve. I stedet mener ministeren, at Brexit gør det muligt for ham at løse problemet.

Der er nødt til at ske noget

Jocelyn Smith, logistikmedarbejder til TV 2.

Men flere kritikere – deriblandt det store forbund for vejtransport RHA og et rekrutteringsfirma, der forsyner branchen med chauffører – mener, at det er noget sludder.

– Det er ganske simpelt ulogisk. Det er ikke, det vi oplever ude på vejene, siger Rod McKenzie, der er politisk direktør i RHA, til The Independents hjemmeside iNews.

Som han og andre i branchen oplever det i hverdagen, er det store og omkostningstunge besvær med papirarbejde og visa, som udenlandske chauffører er blevet mødt med efter Brexit, en afgørende årsag til den seneste tids forsyningskaos.

– Det kan da ikke blive ved, kan det?

Mens køerne og frustrationerne vokser på tankstationer rundt om i England, Skotland og Wales, barsler regeringen med planer om 5000 midlertidige visa til udenlandske chaufører. Men eksperter peger på, at det langt fra er nok til at slukke den flammende benzinkrise.

Mens transportbranchen bider negle, og politikerne forsøger at løse problemet, håber bilisterne på tankstationen i Maidstone, at der snart er bedre tider på vej.

– Det kan da ikke blive ved, kan det? Der er nødt til at ske noget, siger logistikmedarbejderen Jocelyn Smith til TV 2.