Nyt: Discovery kanaler lukker i dag – Canal Digital, Viasat og YouSee mister retten til at sende kanal 4, 5, 6 mfl. i Danmark

Pressemeddelelse fra Canal Digital:

TV-kanalerne fra Discovery Networks vil være væk fra Canal Digitals tv-pakker, indtil parterne kommer frem til en ny aftale. Canal Digital har ikke længere tilladelse fra Discovery til at distribuere kanalerne, da parternes nordiske aftale er udløbet. Discovery har tidligere afslået en forespørgsel fra Canal Digital om at udsætte fristen.

– Dette er en trist dag. Vi beklager på det stærkeste, at vores kunder i øjeblikket mangler Kanal 5 og de øvrige Discovery-kanaler. Vi er meget skuffede over, at den amerikanske mediekoncern vælger at tage et så drastisk skridt, selv om de allerede i torsdags varslede, at de var villige til at gå så langt. Vi arbejder fortsat hårdt på, at få kanalerne tilbage så hurtigt som muligt. I de sidste måneder har vi forhandlet med Discoverys internationale ledelse for at komme til enighed om en ny aftale. Vi har strakt os meget langt i vores tilbud, specielt for de lokalt producerede tv-kanaler, som betyder mest for vores kunder. Discovery har imidlertid fremsat helt urimelige krav om prisstigninger på flere hundrede millioner kroner for det nordiske marked for blandt andet at dække deres dyre køb af forskellige sportsrettigheder det sidste år, langt ud over det vi mener, kanalerne samlet set er værd for vores kunder, siger Jarl Söderman, adm. direktør, Canal Digital Danmark.

De berørte tv-kanaler i Danmark er: Kanal 4, Kanal 5, 6’eren, Canal 9, Discovery Channel, Discovery HD Showcase, Animal Planet, Discovery World, Discovery Science, TLC, ID Investigation, Eurosport 1 og Eurosport Danmark. Udover Canal Digital mister Viasat også tv-kanaler. I Norden bliver ca. 2,5 millioner husstande ramt af situationen.

– Discovery er en stor amerikansk mediekoncern med global tilstedeværelse i 220 lande. For dem udgør vi i Norden et lille marked. Det er tredje gang bare inden for de sidste 15 måneder, at Discovery vælger at bruge konfliktvåbnet i forhandlinger med nordiske distributører. Vi gør dette for, at vores kunder også i fremtiden skal have et godt TV-tilbud, og vi gør vores yderste for at kunderne kan få kanalerne tilbage uden en urimelig prisstigning, fortsætter Jarl Söderman.

I mellemtiden vil kunderne med privat parabol få tilbudt andet indhold og tjenester som et lille plaster på såret. Information om dette findes på www.canaldigital.dk/discovery

– Vi ved godt, at dette ikke for alle er et perfekt alternativ til det manglende indhold, og vi arbejder hårdt for at begrænse de ulemper, vores kunder oplever i denne periode, siger Jarl Söderman.